TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Prag - Tjekkiet

Likvideringen af Reinhard Heydrich - planerne, forberedelserne og handlingenkan ses og læses ved de næste mange fotos: De 2 faldskærmsagenter Josef Gabcík og Jan Kubiš, havde udtænkt flere planer, hvormed de kunne få likvideret Reinhard Heydrich. En af planerne var at snigmyrde Heydrich på et tog, i Rigsprotektorens salonvogn, på sporområdet ved Buštehradská. Angrebet skulle ske af en mand (Jan Kubis), forklædt i toguniform, ved at denne i Železnicárská, skulle komme tæt nok på og kaste en granat mod Heydrich på et aftalt tidspunkt og sted på toglinien. Den følgende granateksplosion, skulle samtidigt være et signal til den tjekkiske lokomotivfører, om at standse toget nær et lille skovområde, hvor Josef Gabcík, skjult mellem træerne, skulle vente bevæbnet med en "stengun" maskinpistol, sådan, at han kunne følge op på attentatforsøget, hvis Kubis ikke fik klaret opgaven. Hele det planlagte arrangement, brød dog sammen, fordi de tjekkiske medarbejdere på toget, var blevet erstattet af tysk togpersonale. Det var sket af sikkerhedsmæssige årsager. En anden plan, som de også forsøgte at udføre, var at myrde ham i hans stabsvogn, når han var på vej gennem et skovområde på vej fra sit hjem ind til Prag. Heydrich fulgte ikke de mange råd om, at passe på sig selv og ikke køre den samme rute for tit og slet ikke i en åben stabsvogn. Han havde dog ofte 2 eskortebiler med. De planlagde at trække et kabel på tværs af vejen, der ville stoppe Heydrich's bil, hvorefter de så kunne skyde ham i bilen. Den dag de forsøgte denne plan, kom de dog til at vente forgæves på bilen, i det skovrige område uden for Prag, hvorfra vejen fra Heydrich´s bopæl gik. Efter at have ventet flere timer, besluttede agenternes leder, Løjtnant Adolf Opálka, (fra agentgruppen "Out Distance"), at afblæse forsøget og de kørte tilbage til Prag. Den tredje plan var at likvidere Heydrich inde i Prag. ---- Det blev den plan, som man ville udføre og de 4 faldskærmsfolk, Løjtnant Opalka, Sergent Josef Valcik, (fra agentgruppen "Silver A"), Sergent Jan Kubis og Sergent Josef Gabcík, agentgruppen "Anthropoid", planlagde at udføre likvideringen den 27. maj 1942. Man havde viden om Heydrich´s færden og arbejdsrutiner via officeren Francis Šafárik på Prags Slot, som var en kollaboratør (hjalp både tyskerne og modstandsbevægelsen) og tidligere officerselev hos officeren John Zelenka-Hajská, som var et aktivt og vigtigt medlem af modstandsbevægelsen i Prag (læs om denne ved foto af ham). -- Gabcik skulle skyde Heydrich med sin "stengun" maskinpistol og Kubis skulle stå klar med 2 håndgranater, hvis skydningen af Heydrich mislykkedes. Angrebet skulle ske mod Heydrich's åbne uarmerede Mercedes 320C stabsbil, med nummerpladen SS-3 og bilens opsattte røde hagekors standard, på højre forskærm, som på den måde oplyser alle om, at det er Reich Protectoren SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich, som sidder på bagsædet. Normalt ville Heydrich´s personlige "bodyguard", SS-Oberscharführer Johannes Klein (SS-sergent), side på forsædet, ved siden af den daglige normale chauffør, Willy, men denne var på en anden kørselsopgave den pågældende dag. Denne dag blev fatal for Heydrich, pga. ligegyldigheden med sin egen sikkerhed. Ironisk nok, havde Heydrich dagen før, ignoreret et direktiv om, at hans stabsbil skulle udstyres med pansring i karrosseri og sæder. Han mente, at tjekkerne havde opgivet modstanden mod tyskerne, og at han snart ville blive kaldt tilbage til Berlin og tildeles andre opgaver. Han ønskede at overtage den militære kontrol i Frankrig. Heydrich elskede at sidde i sin åbne stabsbil og vise tjekkoslovakkerne, hvem der var herre over dem. -- Han kyssede sin hustru Lina og børnene Klaus og Heidi farvel, ude på gårdspladsen, på hans sommerresidens i Panenské Brezany, som han plejede, inden han skulle køres til sit kontor på Prags Slot. -- Denne dag var han sent på den, klokken var ca. 09:00 og han skulle senere på dagen flyve til Berlin. Ligeledes havde der ikke været tid til at rekvirere den normale eskorte. Det havde Heydrich i øvrigt undladt at få rekvireret i flere dage, noget som agenterne i deres planlægning, havde opdaget. De besluttede derfor, at likvidere ham, når han kom kørende alene uden denne eskorte og kun med Klein som chauffør den dag. Ruten gik bl.a. gennem udkanten af Prag, ind mod bydelen Liben, gennem landsbyerne Zdiby, Chabry og Kobylisy og videre op ad Kirchmayerove gaden, som fører op fra floden Vltava og videre ind til Prag. Heydrich´s stabsbil ville komme kørende op ad gaden, forbi parken ved Bulovka hospitalet og det Kliniske Institut mellem Kirchmayerove gaden (i dag hedder gaden Zenklová) og mundingen af gaden Holešovickách, hvorefter gaden svinger skarpt mod Troja Broen (hedder i dag Barikádníku). Gaden fortsætter lige frem, der hvor foto´et er taget fra, og fører videre til bydelen Liben. Gaden var ligeledes en vigtig sporvognsrute, hvor bl.a rute C3 og C14 kørte. -- Valcik var placeret som udkikspost, sådan at de kunne sikre, at Kubis og Gabsic kunne koncentrere sig om at likvidere Heydrich. Heydrich var usædvanligt sent på den, i forhold til det tidspunkt agenternes planlægning havde påvist, at Heydrich ville ankomme til det planlagte attentatsted. Alle 4 agenter var meget nervøse og anspændte, da de måtte opholde sig i over en time omkring sporvogns-perronen i svinget. Det kunne føre til, at nogen ville anmelde, at de ikke fortsatte deres færden eller tog med de sporvogne, som kom forbi. De havde svært ved at se "normale" ud og falde ind i denne morgens almindelige færdsel af biler og andre fodgængere omkring stoppestedet for sporvognene og på gaden, medens de ventende på Heydrich´s ankomst. Men endelig en time efter det forventede tidspunkt, gav Valsic, som stod ca. 100 meter nede ad gaden i venstre side (nede v/det høje træ midt i foto´et), signal om, via et solreflekterende spejl, at den tyske Mercedes stabsbil nærmede sig. Klokken var 5-10 minutter i 10:00. Stedet for attentatet var blevet omhyggeligt udvalgt, da stabsbilens chauffør, på det tidspunkt, hvor bilen skal svinge skarpt til højre mod Trojabroen (i kørselsretningen), var nødt til at bremse helt ned, for at klare svinget og vige uden om sporvognen C3, som også var på vej ind i svinget.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...