TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Prag - Tjekkiet

Magrius lastbilernes lastrum så bl.a. sådan ud indvendig, indrettet med henblik på massemord ved gasning af ofrene og blev indsat i KZ-lejren Chelmno. Sådanne lastbiler blev tidligere anvendt af tyske Indsatsgrupper, der udførte massedrab i Rusland. Lastbilerne, der var forstærket til at bære tunge byrder og udstyret med tætslut-tende døre. Rummet var dækket med metalplader og forsynet med et træ gitter. Udstødningsrøret blev via en slage omdirigeret til en ventil i midten af bilen, som ville fylde lastrummet med gas fra bilens udstødning. Chelmno KZ-lejren havde tre sådanne køretøjer til sin rådighed. ---- Fremgangsmåden ved massemordet var således: Lastbilerne blev bakket hen til en træ-rampe flankeret af et to meter højt hegn på begge sider. Bagdøren var åbnet og de jagede nøgne jøder, som hidtidigt havde troet, at de skulle til et varmt bad på slottets område, blev voldsomt truet og gennet op ad rampen og ind i lastbilens store rum. Rummet kunne i propfyldt tilstand rumme 35-40 personer. Senere fremstilledes lastrum, som kunne rumme endnu flere mennesker ad gangen. Ofrene i lastrummet begyndte at fornemme den fare der truede dem, men kunne ikke blive klar over, hvilken slags fare, det var. Nogle forsøgte at stoppe før rampen, men blev voldsomt skubbet ind i rummet af de bevæbnede tyskerne. Alle blev presset ind og ned i bunden af rummet indtil hele rummet var stoppet med mennesker. I det øjeblik den sidste af de 35-40 ofre var inde i rummet, smak de tyske soldater bagdørene i og låste dem hermetisk. Dernæst førte chaufføren en slange fra udstødningsrøret til en ventil i gulvet af lastbilens lastrum - gaskammeret. Efter at motoren var startet, spredtes udstødnings-gasserne hurtigt i lastrummet og begyndte at kvæle menneskene i det låste gaskammer - det tog ca. 6 minutter at kvæle ofrene. Man kunne tydeligt høre ofrene hamre på væggene og de frygtelige skrig fra ofrene. ---- Når der blev stille inde i gasrummet, kørte chaufføren derefter afsted med ofrene til skovlejren (Waldlager), hvor ligene af de myrdede mennesker, blev trukket ud og begravet i store fællesgrave, som på forhånd var udgravet af polske arbejdere og andre fanger. Tyskerne havde konstant 30 udvalgte unge stærke fanger, som skulle tømme gasrummet for lig. Disse blev brugt til at danne de såkaldte arbejdskraft- kommandoer (Arbeitskommandos). Skæbnen for disse medlemmer var frygtelig. Hver dag blev de kørt til skovlejren (Waldlager) i Rzuchow skoven. Undervejs og ude i lejren blev de truet og tortureret af SS-mænd og tvunget til at trække de døde ud af gas-lastrummene og begrave dem i massegrave. Arbejdskommandoens medlemmer kunne ikke flygte, deres ben var lænket sammen med henblik på at forhindre dem i at undslippe. Om natten var de låst inde i en bevogtet kælder. Efter nogen tids virke med at slæbe lig ud af lastbilernes lastrum, blev de henrettet ved skydning og erstattet med nye unge mænd. Nogle af dem var ansat som håndværkere i Chelmno KZ-lejren, hvor de foretog vedligeholdelse og indsamling af tøj m.m. efterladt af de myrdede ofre. ---- Det skete, at de måtte slæbe deres nøgne gassede børn, kone, søster, mor og far, eller venner og bekendte ud af lastrummet! Når dørene blev åbnet, væltede stinkende tæt røg frem, efterfulgt af et virvar af sammenkrøllede og indfiltrede lig af mennesker. De lig der ikke var faldet ud, da dørene blev åbnet, blev slæbt ud af arbejdskommandoens medlemmer. Ligene var indsmurt i opkast og afføring. Der var hele tiden nok af ofre at tage af, primært fra Lodz-ghettoen! Børnene fra Lidice blev myrdet på denne grufulde måde! Chaufførerne på Chelmno-gaslastbilerne var normalt SS-befalingsmændene Walter Burmeister og Gustav Laabs.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...