TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Prag - Tjekkiet

Det tjekkoslovakiske luftvåben havde forældede fly, i forhold til de tyske fly af typen Junkers Ju 87 "Stuka" styrtbomber, Messerschmidt Bf 109 jagerfly og de effektive Heinkel He 111 bombefly. Flyene tjekkoslovakkerne rådede over, havde man selv udviklet og produceret på egne fabrikker, men de var langsomme, men manøvredygtige fly af "dobbeltdækker" typen, som disse på fotoet, af typen Avia Bk-534. Men de tjekkoslovakiske piloter var langt bedre uddannet og dygtige og kunne klare sig godt mod den tyske overmagt, som havde mange flere moderne fly. Det tjekkoslovakiske luftvåben var i 1930´er blevet betydeligt udbygget, med et større antal fly og flytyper, men stadigt i mindre antal, sammenlignet med hvad det tyske Luftwaffe rådede over. Selv om de tjekkoslovakiske piloter var veluddannede, manglede luftvåbnet moderne kampfly, og tyskerne havde en klar numeriske overlegenhed. Det tjekkoslovakiske luftvåben bestod den 30. september 1938 af 445 styk Avia B-534 - kampfly (370 styk Avia B-534 og 75 styk Bk-534), 300 styk Letov Š-328 - lette bombefly, 100 styk lette rekognosceringsfly (hovedsagelig Aero A-100/Ab-101), 60 styk Avia B-71 - bombefly og 50 styk MB 200 - tunge bombefly. -- I alt havde Tjekkoslovakiet 880 operationelle kampfly ud af 955 fly mod 3.194 kampfly fra Luftwaffe, hvoraf 2.850 var afsat til at deltage i "Fall Grün". Af tjekkernes kampfly var mellem 600 og 700 af dem, i dækningsstyrken (første linje fly), hvoraf 520 var operationelle. Kampflyene af typen Avia B-534 og Bk-534 "dobbeltdækkere", var bevæbnet med fire 7,92 mm maskingeværer (Bk-534 havde to maskingeværer og en 20 mm. Oerlikon automatisk maskinkanon). Med en maksimal hastighed på 405 km./timen. Da flyet blev indsat i det tjekkoslovakiske luftvåbnet i 1935, var B-534 teknologisk et godt stykke foran sine konkurrenter i flyvevåbnene i England, USA og Sovjetunionen. Det var hurtigt og elegant, og under flyveopvisnings show i 1937 i Zürich, blev det kun overgået af Tyskland's Messerschmitt Bf-109 jagerfly. Men allerede i 1938 var flyet ved at blive forældet. -- Det tjekkoslovakiske luftvåben havde også 60 Avia B-71 lette bombefly, produceret under licens i Sovjetunionen. Flyets design var meget moderne, men manglede driftmæssig raffinement, med stor fortrydelse for besætninger og vedligeholdelsesmandskabet. Avia B-71 (benævnt i Sovjetunionen som SB-2), var den første moderne fly, som var serieproduceret i Sovjetunionen, og formentlig det mest formidable bombefly i midten af 1930'erne. 60 af disse fly skulle være fløjet til Tjekkoslovakiet i midten af 1938, men den planlagte produktion (på licens), foregik for langsomt og det selvom der pågik en stadig farligere politisk situation i sommeren 1938. Selv om flyet kun kunne medbringe en bombenyttelast på 600 kg., havde det en maksimal hastighed på 450 km./timen, hvilket var hurtigere end de jagerkampfly, som det tjekkoslovakiske luftvåben havde. Luftvåbnet havde også 50 Bloch MB-200 tunge bombefly. Selv om dette fly kun havde en maksimal hastighed på 285 km./timen, kunne det til gengæld have en bombenyttelast på 1.200 kg.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...