TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Hebriderne - Nord Uist

B-24 Liberator. Historisk gennemgang af flyets historie. ---- Billedet er autentisk og viser en Liberator søge ud af et luftrum fuld af tysk flak (luftværnsild). Den ene motor udspyr lys røg, som antagelig er kølevæske eller ikke antændt brændstof - fatalt for bombeflyet her over Bremen i Tyskland. Flyet Consolidated B24 Liberator blev designet i 1939, med det formål, at skabe et fly med særdeles god ydeevne i forhold til et af de andre amerikanske bombefly B-17. Den første B-24 fløj som prototype i slutningen af december 1939. ---- Flyet udmærkede sig ved sin evner til at bære stor last af f.eks. bomber, dens flyveevner. Understellet var et trehjulet nyt system, som gjorde B-24 flyet positivt anderledes end alle andre fly dengang. De fleste andre fly af den størrelse, havde et gearbetjent baghjulsophæng. ---- Flyet skulle vise sig at blive en succes i mange forskellige opgaveroller, inklusive rollen som strategisk langdistance bombemaskine, recogniseringsfly, havovervågning og patruljefly og senere i en modeficeret udgave C87, som fragtfly. ---- Produktionen i USA var oprindeligt foranlediget af en fransk ordre, men under 2 . Verdenskrig overført til England. De første udgaver af flyet blev anvendt af BOAC til "færge" og fragtopgaver over Atlanten og fra krigens start blev de anvendt med stor succes i overvågning og beskyttelse af De Allieredes skibskonvojer over Atlanten. Dette forgik under RAF Coastal Command´s ledelse. Succeen var dog først hjemme, da man fik opfundet en driftsikker pålidelig radar til fly. Tyskerne og deres flåde, herunder ubådsenhederne troede ikke på at man havde radar - det blev en dyr fejltagelse i løbet af 1942-1943. ---- Leveringer af store mængder af B-24 flyet begyndte senere i 1941 USAAF. Der sket dog først mindre leveringer af typerne B-24a, B-24b og B-24c B24c, men de store vigtige leveringer skete med typen B-24d, som havde fået øget motorydelserne og armeringen. ---- B-24 Liberators tog del i krigsopgaverne i Fjernøsten, Europa og Mellemøsten, hvor flyet var en del af 9. Airforce. I Europa fløj flyet sammen og sideordnet med flyet B-17 Flying Fortress på bombetogter i dagslys, men der hvor de kom bedst til rette, var i Fjernøsten krigsskuepladser pga. flyets store operationsradius og fragtegenskaber. ---- Selvom flyet kunne flyve med større fart end B-17 Flying Fortress, havde det en svaghed, som bestod i mindre robusthed og evener til at klare beskydning. Her kunne B-17 flyet tåle meget mere og ofte nå tilbage til sin base trods hårt ramt af fjendtlig beskydning. B-24 flyet ville ikke have kunne klare dette og ville antageligt være gået tabt. ---- Senere B-24 typer, B-24g og B-24j havde endnu bedre motorer og bevæbning. ---- Der blev produceret over 18.000 B-24 Liberators og blev hermed det fly, som USA producerede flest af i 2. Verdenskrig. ---- Efter krigen blev flyet hurtigt udfaset, da det på alle måder blev udkonkurreret af de nye avancerede kæmpefly B-29 Super Fortress, som anvendtes helt op i 1970´erne.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...