TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Hebriderne - Nord Uist

Foto af australsk B-24 Liberatorfly med de 2 sidemaskingeværskytter F/O. G. S. Thomas og F/O. D. P. Dewhurst (ca. 1944/45). Sidst i krigen, vinteren 1944/1945 og til krigsslutningen var skytterne ofte "arbejdsløse", da tyskernes få resterende jagerfly, ikke havde brændstof nok og ikke mere var en alvorlig trussel mod de allieredes bombetogter over Tyskland. -- Fotoet er arrangeret på krigsskuepladsen i Østen hvor temperaturen var varm. B-24 flyet var uopvarmet og fløj oftest i 20.000 fods højde eller mere, hvor temperaturen kunne være mellem 25 og 35 graders frost. Flybesætningerne havde specielle dragter og var ofte iført flakbeskyttelsesdragter og havde meget trange placeringssteder i flyet. Togterne tog ofte 8 – 10 timer eller mere, så opholdet uden de store muligheder for varme ved kropsbevægelser, var ekstremt vanskelige og hårde. De amerikanske tab af sårede flyvere i krigshandlinger var ikke nær så store som de tab man led ved at besætningerne fik fryseskader!! Her taler vi om over hundredtusinde flyvere! -- Da 2. Verdenskrig startede, havde USA kun ca. 26.000 mand i sit flyvevåben (alle jobfunktioner), men i 1944 var det steget til 2.400.000 mand! I oktober 1942 var målet at nå at uddanne 100.000 piloter pr. år + alle de hundrede tusindvis af andre flyvere og jordpersonel som var nødvendige i luftvåbnet (der blev f.eks. uddannet ca. 300.000 maskingeværskytter til fly). USA nåede at indrullere 317.000 til pilotuddannelsen. Af dem blev 193.440 færdiguddannet, resten dumpede og blev overført til den øvrige besætningsuddannelse, som også fik tilgang af over 1.000.000 besætningsmedlemmer til uddannelse på de forskellige opgaver i flyene. Alle amerikanske piloter havde en basis af 360 timers flyvning, inden de blev sendt til aktiv krigstjeneste. De tyske piloter havde kun ca. 110 timer og de japanske, italienske og russiske piloter havde endnu færre træningsflyvetimer. Det amerikanske luftvåben blev under 2. Verdenskrig verdens største. Man producerede f.eks. over 110.000 fly i 1944! Når man ved, at USA kun havde ca. 1.700 fly af forskellige typer i 1939, da verdenskrigen startede, er det helt uforståeligt, at man allerede et par år efter i december 1941, da USA trådte ind i krigen, planlagde at producere 50.000 om året. I løbet af krigen producerede USA lige så mange fly, som England, Tyskland, Sovjetunionen og Japan producerede tilsammen! – B-24 bombeflyet blev bygget i et antal af 18.300. USA havde i marts 1945 hele 7.177 bombefly på vingerne i aktiv tjeneste. Alt i alt en imponerende bedrift af USA – og på så kort tid og med så mange moderne og velfungerende flytyper.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...