TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

Orkney Hoy/Lamb Holm

”The Scapa Flow Visitor Centre", som ses på det imponerende kajområde fra 2. Verdenskrig, viste sig at være et imponerende museum for de 2 verdenskrige, primært med det historiske for Orkneyøerne og området omkring Scapa Flow. Museet ligger i den gamle oliepumpestation. De sidste større rester efter 2. Verdenskrig blev faktisk først ryddet væk, så sent som i 1984. Museet åbnede i 1990, ved hjælp af støtte fra store firmaer, regionale skotske regeringsenheder m.fl. Visse dele i udstillingen er ikke så professionel. Noget bærer præg af lidt ubehjælpsomhed i fremstillingen. Det er da også drevet af lokale beboere og det kunne man godt se. Men ok! Her er ikke så meget at leve af og hvad der måske manglede i finish og gennembearbejdning, kompenserede de ved, at være særdeles venlige og hjælpsomme. Der var bl.a. en hyggelig cafe, der var overplastret med ret ubehjælpsomme hobbymalede billeder, malet af en af kustoderne. Ligeledes var her ophængt hobbyting fra den hjemlige stueproduktion. Noget af en smagsforvirring og kontrast til museets meget alvorlige og skrækindjagende historie som blev berettet og vist frem. Ud over basen ved Lyness, der omkring 1940 beskæftigede over 12.000 mennesker med krigens håndværk og som lukkede i 1956, havde de allierede adskillige andre baser på Orkneyøerne. Den store engelske hjemmeflådes hjemmebase lå siden 1912 i Scapa Flow farvandet, som er beskyttet af øer og lavt vand. Men selve farvandet er dybt nok til de store krigsskibe, som lå her før, mellem og under de 2 verdenskrige. I vikingetiden kendte vikingerne også til dette farvand, de kaldte det Skalpafloi. Jeg har tidligere fortalt om Kong Hakon fra Norge. I 1263 var han på togt med 120 krigsskibe vestover, for at håndhæve sine rettigheder over det nordlige Skotland, Orkney og Hebriderne. Han ankrede op i Scapa Flow ved St. Margarets Hope, hvor han havde en kamp med lokale Orkneyboere. Men de var få, så han led ikke den store overlast, men sejlede videre vestover og ned sydpå langs den Skotske vestkyst. I slaget ved Largs, led han et sviende nederlag, blev såret, der også betød enden på hans liv senere, efter at have humpet tilbage til Orkney med resterne af sine skibe. Han døde af sine sår i Bishop´s Place i Kirkwall. Nederlaget betød, at Norge for bestandig mistede herredømmet over det nordvestlige Skotland og Hebriderne. Kun Orkney holdt de fast på, indtil 1463. Under Napoleonskrigene virkede Scapa Flow som havn for konvojer til de Baltiske kyster. I dag er her ikke nogen militærbaser. Men i 1940´erne var der baser for operative atlantgående vandflyvere, som Sunderlands og Catalinaer. Andre opklarings- og angrebsfly som Avro Ansons, Hudsons, Mosquitos og torpedoflyene, Fairey Swordfish, et langsomtflyvende dobbeltdækkerfly med åbent cockpit, der kunne starte fra jorden og fra korte startbaner på hangarskibe og slagskibe. Det var jo en Swordfish fra hangarskibet Ark Royal, der ramte det tyske slagskib Bismarck i agterstavnen med en torpedo, så skibet ikke kunne manøvrere ordentligt, sådan at andre engelske krigsskibe 3 dage efter, kunne gøre det af med Bismarck. Udstillingen viser også beretningen om den tyske ubåd, U-475, som med en mine, sænkede HMS Hampshire kl. 07:45, den 23. maj 1916, med en sømine. Tabet var på 653 døde, kun 12 frelstes. Her omkom også Lord Kitchener, den engelske krigsminister. Læs den spændende historie på en af de 2 sider med 1. Verdenskrigs historie i forbindelse med Orkney og Skotland.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...