TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

WW2 Orkney Scapa Flow

HMS Royal Oak affyrer her en bredside. ---- 2. Verdenskrig: I 1938, returnerede Royal Oak til tjeneste i Home Fleet, og var her flagskib for 2. Slagskibs Eskaddron, med base i Portsmouth, Sydengland. ---- Skibet blev i juni 1939 beordret tjenesteændret, sådan at det sidst på sommeren, var på en kort træningstogt i Den Engelske Kanal, da man planlagde endnu et togt på 30 måneder i Middelhavet. Men sådan som tingene udviklede sig i august 1939, blev Royal Oak opankret i Scapa Flow igen, hvor skibet lå, da krigen blev erklæret mod tyskerne den 3. september 1939. ---- I oktober, deltog Royal Oak i jagten på det tyske slagskib Gneisenau. ---- Gneisenau var blevet beordret ud i Nordsøen, som afledningsmanøvre for de tyske togter mod handelsskibe udført af "lomme"slagskibene Deutschland og Graf Spee. Jagten på Gneisenau var uden resultat, især for Royal Oak, hvis sejlhastighed var mindre end 20 knob og derfor slet ikke kunne følge med resten af Home Fleet. ---- Den 12. oktober, 1939 returnerede Royal Oak til Scapa Flow, i ramponeret tilstand, sønderbanket af Atlantens storme og bølger, hvor mange af skibets Carley redningsbåde var smadret og flere af skibets mindre kanoner var så skadede, at de ikke kunne anvendes mere. Togtet med Home Fleet efter Gneisenau, havde understreget, at det 25-årige slagskib var udtjent. ---- Da flåden i Scapa Flow, i overraskelse, lige havde oplevet at se et tysk patruljefly over farvandet, betød nu, at tyskerne var i stand til at fortage et luftangreb på flåden i Scapa Flow, beordrede Home Fleet´s Admiral Charles Forbes, det meste af flåden til forlægning i mere sikre havne (Vestskotske fjorde). Men Royal Oak skulle blive tilbage, sådan at dets anti-luftforsvarskanoner kunne deltage i luftforsvaret af Scapa Flow.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...