TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

WW2 Orkney Scapa Flow

Denne bøje med sin mindeplade og indskribtion i Scapa Flow, markerer stedet hvor HMS Royal Oak ligger på bunden. ---- Stedet har status som krigsgrav iht. den engelske lov om beskyttelse af Militære Vragtester af 1986. Der må ikke dykkes ned, eller fjernes noget fra vraget. ---- Man har dog optaget Royal Oak´s skibsklokke, som er ophængt i Kirkwall´s Domkirke Sct. Magnus og tjener som minde og andagtssted. ---- Selvom Royal Oak sank i ret lavt vand, kunne hovedparten af de mange sømænds lig, ikke blive reddet fra vraget. ---- Markeringsbøjen ligger på 58°55'Nord - 2°59'Vest. Når vandet er klart, kan slagskibet opadvendte bund ses ca. 5 meter under havoverfladen. ---- HMS Royal Oak sank med sine 3000 tons brændstofolie ombord og siden 14. oktober 1939, har olien stille sivet op til overfladen og kan hver dag ses drive med vind og strøm væk fra bøjens område. ---- Oliemængden som sived op, tiltog kraftigt op gennem 1990´erne. Forsvarsministeriet tog denne forurening alvorligt og påbegyndte at udarbejde planer for at få olien op af vraget. Royal Oak's status som Krigsgrav betød, at man skulle indhente tilladelser og passe på med at støde de efterladte, når man skulle ned og opsætte teknisk udstyr, som kunne skaffe olien ud, op og væk på en sikker, skånsom og sensitiv måde. ---- Man havde i 1950´erne planer om at hæve og preservere vraget, men måtte opgive pga. folkets modstand og vrede. ---- I forhold til det etiske aspekt, ville en dårligt udført olieoprensning betyde, at vraget kunne blive destabiliseret og føre til, at olien ville vælde ud i store mængder og forurene det relativrt lave havområde i Scapa Flow. Desuden havde skibet stadig mange tons ueksploderet ammunition ombord. ---- Forsvarsministeriet satte et specialistteam af arkæologiske dykkere (Archaeological Dive Unit Survey) på opgaven med at udforske Royal Oak på en måde, så man kunne iværksætte en på alle måder sikker olieoppumpning. Teamet havde base på St Andrews - og Dundee universiteterne, hvor de udførte en serie multi-beam sonar undersøgelser, for at skabe nogle brugbare billeder af vraget, som kunne vise noget om dets tilstand. ---- De højopløselige sonarbilleder viste Royal Oak liggende næsten med bunde lige op i vandet, med sin overbygning mast ned i havbunden. ---- Et stykke af skibets yderste del af boven, var skudt væk af U-47 og Prien´s første affyrede torpedo. ---- Et gabende hul på styrbords side, var resultatet af de 3 torpedoer, som U-47 affyrede i sit andet angreb. ---- Selv om flere års forsinkelser indtraf, blev opgaven med at få de mange tons olie op sat i gang og i 2006 var alle skibets dobbeltbundede olietanke tømt. ---- Da en senere prøvefase for at fjerne olien fra tanke inde centralt i skibet, blev en succes, fik det Forsvarsministeriet til at udfærdige planer for fjernelse af den sidste olie i sommeren 2007.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...