TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

WW2 Sø- og flykrigen, Atlanten, Europa, Flyangreb Ålborg og Tåsinge m.m.

I det lave vand ved Vemmenæs lå noget af den ene flymotor´s forreste motordel, hvor bl.a. propellerne sad. Flyet havde 4 styk 1.635 hp (1,200 kW) Hercules nr. VI eller nr. XVI motorer. Hastigheden var på det tidspunkt i april 1944, for langsomt for et fly i Bomberkommandoen. Flyet kunne kun holde en maksimum hastighed af 435 km./timen og kunne slet ikke hamle op med de effektive bombemaskiner Avro Lancasters, som kunne flyve meget længere, meget højere og med en hastighed på over 60 km./timen mere end Sterlingflyet kunne, med en hastighed nær 500 km./timen. Ligeledes kunne Avro Lancasteren laste over dobbelt så mange kilo bomber som Stirlingflyet. I efteråret/primo vinteren 1943 blev Sterlingflyet taget ud af den strategiske bombestyrke. ---- Vragrester, som kunne flyde, kunne i dagene efter styrtet, ses drive i land på kysten ved Dagelykke på vestkysten af Nordlangeland.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...