TOMMY´S HJEMMESIDER - KLIK IND

WW2 Sø- og flykrigen, Atlanten, Europa, Flyangreb Ålborg og Tåsinge m.m.

3 Short Sterling bombefly i formation på togt mod Tyskland 1943. ---- For bombeflybesætningerne i R.A.F. under 2. Verdenskrig, var den grusomme virkelighed denne: For hver 100 bombeflybesætninger i R.A.F. blev de 51 besætninger alle dræbt under bombetogterne - 9 besætninger dræbtes ved styrt, ulykker m.m. i England/Skotland - 3 besætninger blev alvorligt såret under togterne - 12 besætninger blev taget til fange af tyskerne - 1 besætning deserterede - og kun 24 overlevede uden sår eller skader (her er ikke medtaget uopdagede psykiske mén efter krigen o.a.). - Altså kun ca. 25 % overlevede krigen som bombeflyver uden skrammer. Dødstallet er altså 60 besætninger ud af 100 besætninger - 60%! - Man kan sætte tabstallene i relief, ved at sammenligne Bombercommandoens tab af bombefly og besætninger på en eneste nat, i forhold til de tab af jagerfly og besætninger, som skete over flere måneder, i det enorme og berømte "Slaget om England" i efteråret 1940. - Bomberkommandoen mistede flere gange på én nat, flere fly og besætninger, end den engelske Fightercommand mistede af jagerfly og besætninger under "Slaget om England". ---- Tabs- og ressourcemæssigt var de 15% tab af fly og mandskab (3% alvorligt sårede og 12% som levede i fangenskab), også store, sådan at, faktisk 75% (60%+15%) af hele bombercommandoens ressourcer i fly og mandskab gik tabt under krigen. Flyverne i fangenskab led ofte under meget dårlige forhold med stor dødelighed, især til sidst i krigen, da tyskerne flyttede de berygtede krigsfangelejre (Stalag´s)længere mod øst, på den måde, at de svækkede flyvere måtte gå i lange rækker, i sne og frost, i vinteren 1944/1945, over store afstande, uden ordentligt vintertøj, uden føde og jaget af de tyske vagter. Her omkom ofte over halvdelen af flyverne under disse fangefordrivelser, inden de nåede en ny lejr eller opsamlingssted.

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmesid...