WW2 Orkney Scapa Flow

Kort over den østlige del af farvandet Scapa Flow og sejlruten og angrebene, som U-47 foretog mod HMS Royal Oak. ---- Her er Kaptajn Günther Priens egen rapport om togtet ind i Scapa Flow, torpederingerne og flugten, oversat til dansk: ---- Øst for Orkney Islands. Vind NordNordØst 3-4, let skydække, meget klar nat, nordlys over hele horisonten. ---- Kl. 04:37 neddykket i 90 meters dybde. Hviletid for mandskabet. Kl. 16:00 almindelig beredskab. ---- Efter morgenmad kl. 17:00, forberedelse til angreb i Scapa Flow. 2 torpedoer placeret i kvik ladnings position foran torpedorør 1 og 2. Affyringskordit sat frem, i tilfælde af pludselig nødprocedure. Besætningens moral er fortrinlig. ---- Uddykket kl. 19:15. Efter varm mad til hele besætningen, sættes kurs mod Holm Sound. Alt går efter planen indtil kl. 23:07, da det er nødvendigt at dykke, da vi ser et handelsskib ved Rose Ness. Jeg kan ikke bestemme skibet i vores periskoper, trods den klare og lyse nat. ---- Kl. 23:31 på overfladen igen og på vej ind i Holm Sound, følgende tidevandet. Da vi kommer længere ind kan vi tydeligt se det sunkne blokskib i Skerry Sound, så jeg antager, at jeg allerede er i Kirk Sound og skal forberede opgaven. ---- Men min navigatør advarer og siger, at ud fra sine bestikmålinger, vil det være for tidligt, at begynde forberedelserne til angrebet, jeg opdager da selv min fejltagelse, for der er kun 1 sænket blokskib i strædet. ---- Ved at ændre kursen hårdt om til styrbord, undgår vi den store fare vi var ved at havne i. ---- Nogle få minutter senere kan vi klart se Kirk Sound. ---- 13/10/39 Tilfredsstillende. Det er et meget sælsomt syn vi har. På land er alt mørkt, på himlen flakser nordlyset, sådan at kun bugten, omgivet af engelske bjerge, bliver oplyst fra oven. ---- Blokskibene ligger i strædet, spøgelsesagtigt, som i et hjørne af et teater. Jeg bliver nu belønnet for at have indprentet mig opgaven på forhånd, for vores indtrængen i Scapa Flow fortsætter med utrolig hastighed. ---- I mellemtiden har jeg besluttet mig for at passerer blokskibene på deres nordlige side. På kursen 270 passerer jeg en 2-mastet skonnert, som ligger på pejling 315 foran anti-ubådsbommen, med 15 meter at give væk af. I næste minut bliver vores u-båd drejet af tidevandsstrømmen mod styrbord. Samtidig opdager jeg kablet fra det nordlige blokskib hænge fremme med en vinkel på ca. 45 grader. Bagbord motor stoppes, styrbord motor langsomt frem og ror hårdt til bagbord, u-båden berører langsomt sandbunden. Agterenden berører stadig kablet fra blokskibet, u-båden kommer fri heraf og bliver trukket rundt til bagbord og lagt på kursen igen under hurtig men vanskelig manøvrering - Men vi er nu inde i Scapa Flow. ---- 14/10/39. Kl. 00:27. Det er modbydeligt lyst. Hele bugten er oplyst. Syd for Cava ses ingenting. Jeg sejler længere ind i bugten. Til bagbord kan jeg genkende Hoxa Sound kystbevogtning, som jeg antager i de næste minutter, må kunne se u-båden præsentere sig, som et oplagt mål. I det tilfælde ville at gå tabt for os. ---- Syd for Cava, ses ingen skibe, så før man sætter alt på spil for succes, må al forsigtighed tages alvorligt. Derfor drejer vi kl. 00:55 til bagbord. Vi fortsætter nordpå langs kysten. ---- 2 slagskibe ligger her for anker og længere inde mod bredden, ligger der muligvis nogle destroyere, som ikke er tilstrækkelige synlige. Ingen krydsere er synlige, så derfor angreb på de 2 store krabater. ---- Afstand 3000 meter. Kl. 01:16 (tidsangivelse påført med blyant, 00:58 antydet). Angrebsdybde ca. 7.5 meter. Torpedo med anslagsudløser. 1 torpedo sigtes mod det nordlige skib, 2 torpedoer mod det sydlige skib. Efter lidt over 3½ minut eksploderer en torpedo mod det nordlige skib, de andre 2 torpedoer forsvinder sporløst. ---- Kl 01:21 (rettet til 01:02) (foreslået tidsangivelse med blyant 01:23). Vendt rundt. Torpedo affyret fra agterenden. I boven er 2 torpedoer blevet gjort affyringsklar, vi afyrer 3 torpedoer fra boven. ---- Efter 3 intense minutter indfinder eksplosionerne sig mod det nærmeste skib. Der høres en høj eksplosion, brølen og rumlen. Dernæst kommer der bølger af vand, fulgt af ildbølger og splinter og fragmenter flyver gennem luften. ---- Farvandsomgivelserne springer til liv. Destroyere bliver oplyst og signaler lyser op på begge sider og på landjorden 200 meter fra mig, brøler biler afsted på vejene. ---- Et slagskib er blev sænket, et andet skadet og vores sidste 3 torpedoer er detoneret. Alle vores torpedorør er tomme. ---- Jeg beslutter at trække mig tilbage, fordi: (1) Med mine periskoper kan jeg ikke udføre natangreb neddykket. (2) På en sådan oplyst nat, kan jeg ikke manøvrere uset rundt i et stille farvand. (3) Jeg må antage, at jeg blev set af en chauffør i en bil, som stoppede oppe foran os, vendte rundt, og drønede af mod Scapa for fuldt knald. (4) Jeg kan heller ikke sejle længere nordover, da der her, godt gemt for mit udsyn, ligger destroyere, som tidligere var meget utydelige og usikre at bestemme farligheden af. ---- Kl. 01:28 trækker vi os tilbage med motorerne på fulde omdrejninger. Alting er ret nemt, indtil vi når Skildaenoy Point. Så får vi mere besvær. Det er nu lavt tidevand, heldet er imod os. Motorer langsom, så næsten tomgang, jeg forsøger at snige mig væk. Jeg må forsvinde ad den sydlige smalle kanal, pga. vanddybden. Tingene er igen vanskelige. ---- Kursen 058, langsomt - 10 knob. U-båden gør ikke nogen fremskridt ---- men senere i høj fart, passerer jeg det sydlige blokskib, med næsten ingen plads, at give væk af. Min rorgænger gør et enestående stykke arbejde. Høj fart på begge motorer fremad, endelig 3/4 fart og fri af blokskibene, fremad - lige hen mod en mole! Hårdt over med roret igen, kl. 02:15 var vi ude i havet endnu engang. ---- En skam, at kun et skib blev sænket. Torpedo fejlskuddet skyldes kursfejl, hastighed og drift. I torpedorør nr. 4 skete en fejlaffyring. Besætningen opførte sig fortrinligt under operationen. ---- Om morgenen den 13, oktober, opdagede vi, at smøreolien havde 7-8 % vandindhold. Alle maskinister og andre arbejdede frebrilsk med at skifte olie og komme af med vandet og isolere lækagen. ---- Torpedomandskabet ladede deres torpedorør med bemærkelsesværdig hurtighed.

| Svar

Nyeste kommentarer

03.03 | 11:48

hej morfar, det er Nicolai. Fed hjemmeside! Håber at du bliver ved med at skrive og opretholde den

Lorem ipsum nec suas constituam comprehensam te, euismod nostrum consulatu eu sea... more info