B-17 flyet var særdeles robust og kunne tåle mange "knubs" under angrebene. --- Her ses en B-17 med delvist bortskudt haleror og over og bag den en tysk Messersmith 109 jagerfly. ---- Fakta om det viste fly: Boeing B-17G Flying Fortress, tung strategisk bombefly, model 299. Fremstillet i 1935 til 1945. Første flyvetur: 28. juli 1935. ---- Besætning: 10 mand (pilot, copilot, bombeskytte, navigatør, radiomekaniker, flyvemekaniker, øverste maskinkanonskytte, 4 andre skytter rundt om i flyet. ---- Motorer: 4 x Wright R-1820-97 Cyclone Stjernemotore. Ydeevne: 4 x 1.014 kW (1.380 PS) i 7.620 meters højde. Hastighed maksimum: 462 km/h. Marchhastighed: 265 til 300 km/h. Stigningsevne: 100 meter pr. minut. Maksimum højde: 10.850 meter. brændstofbeholdning: 10.500 liter. Operationsradius: ca. 3.220 km med 2.722 kg bomber. Vægt uden last: Ca. 16.390 kg. Maksimumvægt ca. 29.713 kg. som flyet kan lette med. Længde: 22,78 m. Højde: 5,81 m. Spændvidde: 31,63 m. Vingeareal: 131,92 m². Bevæbning: - 13 styk 12,7 mm. M2 Browning maskingeværer, med 2 styk 12,7 mm. MG´s i flyets underside foran, på begge sider af forenden, på oversiden bag cocpittet. 2 MG's i bugen under flyet, 1 i radiorummet og 1 i hver side af flyets krop bag vingerne og endelig 2 MG´s ude bagerst under haleroret. ---- Maksimum bombelast: 7.983 kg. ---- Produktionsantal: Y1B-17: 13. Y1B-17A: 1. B-17B: 39. B-17C: 58. B-17D: 42. B-17E: 512. B-17F: 3.405. B-17G: 8.680. I alt: 12.731 fly.