Informationen om Kaptajn Dickson's som person findes der ikke så meget af. Men at han var vild med at opfinde og flyve var der ingen tvivl om. I 1908 da han var 35 år, var han senior løjtnant i The Royal Artillery og gjorde tjeneste som brittisk militærattaché og vicekonsul i Van, en by langt østude i Tyrkiet, i det store landområde Armenien. I de år gjorde han også tjenste i Sydafrika, Somaliland og Britisk Østafrika. Da han var yngre havde han fra 1892 været assisten hos Sir Thomas Holdich med hans opgave med at oprette grænsedragningen mellem Argentina og Chile gennem hele andesbjergene. ---- Det undrer, at en mand af hans kaliber i en alder af 35 stadig var løjtnant og ikkehavde fulgt en normal militær karriere. ---- Medens Dickson var udstationeret i Van, rejste han vidt omkring og skrev artikler til geografiske tidsskrifter. Samtidig sendte han rapporter til den britiske ambassadør i Istanbul, Sir Gerard Lowther, hvor han 1908/1909 foreslog, at han burde få til opgave at holde øje med de armenske oprørere i det østlige tyrkiet. Han rapporterede, at oprørerne blev forsynet med våben i stor stil af russerne. ---- I 1910 Bertram Dickson var han forfremmet til Kaptajn og det år brugte han en masse tid på seriøse studier af flyvemaskiner. Han lærte at flyve hos Henry Farman's flyveskole i Chalons i Frankrig og fik overgivet The Aéro-Club de France's pilot's licence Nr. 71. Han var en af de 16 piloter, som tog del i The Aéro-Club de France's flyve-week-end ved Tours mellem 30. april og 5. may 1910, hvor han fløj med et Farman biplan fly. Dickson vant førsteprisen på 18.000 franske frank, da han fløj dobbelt så langt som nummer 2. Den følgende måned den 6. juni 1910, var det Kaptajn Dickson, som var den første flyver nogensinde, som havde fløjet med en passager i over 2 timer. ---- I september 1910 indgav Dickson sin militære afsked og blev ansat i The British & Colonial Aircraft Company, hvor han skulle sælge og reklamere for deres produkter. I årene før 1. Verdenskrig, afholdt den britiske hær hver år kæmpestore militærmanøvrer på Salisbury Plains. ---- Den 21. september 1910, deltog Kaptajn Dickson i manøvren på "Red Force" holdet og lettede da fra Larkhill i en Bristol Boxkite fly, for at opsnuse "Blue Force" holdet. ---- Hvad der herefter skete, blev meget forvirrende for samtiden. aviserne skrev modsat hinanden - stor forvirring. Men det så ud til, at Dickson fandt "Blue Force" holdet, landende og rapporterede til "Red Force" hovedkvarter på telefon. ---- Før han kunne lette igen med sit fly, blev han fanget af Korporal Arthur Edwards fra The 4th Dragoon Guards, som var en del af "Blue Force". Medens man her diskuterede hvad man skulle stille op med Dickson, mødte han pludselig Indenrigsministeren Winston Churchill, som var på besøg for at se manøvrerne. Dickson blev her i standt til at overbevise Churchill om, at militærflyvninger var meget vigtige for hæren i fremtiden. ---- På trods af forvirringen om hvad der egentlig skete den dag, så betød det, at Kaptajn Bertram Dickson havde udnyttet et fly til at flyve ud på verdens første militære flyveopgave. ---- Han fløj antagelig en tur mere for "Red Force" den 21. september. Han bedrifter blev beskrevet dagen efter i Daily Telegraph og sidst på dagen rejste en kendt skuespiller og flyver Robert Loraine ned til øvelsesområdet og tilbød sin hjælp og sit fly en Bristol Boxkite, til "Blue Force". I løbet af få dage havde Loraine klaret at kombinere sin flyvning samtidig med at han transmitterede en rapport via morsesystemet oven i købet i kode. Dette skete via en 40lb radio over en afstand af 1600 meter til "Blue Force" hovedkvarter. ---- Det flyvemilitære kapløb var startet. ---- Den 2. oktober 1910, fik Kaptajn Bertram Dickson en ny førsteplads i historien, en plads han ikke ønskede sig! Da han var ude at flyve over Milan i et Farman biplan, blev en en del af verdens første flysammenstød i luften, da hans fly blev ramt af et Antoinette fly, fløjet af en franskmand Rene Thomas. Thomas slap relativt uskadt fra sammenstødet i luften, men Dickson blev hårdt såret og kom aldrig til at flyve igen. ---- Dickson kom sig aldrig over kvæstelserne han fik i luften over Milan, men trods dette, arbejdede han sammen med en række britiske producenter i slutningen af 1911, for at promovere deres flyvemaskiner. ---- I november 1911, bad den britiske Prime Minister en gruppe kaldet The Technical Sub-Committee for Imperial Defence (TSID), om at foreslå hvad slags fly og hvilken rolle disse kunne spille i fremtidens militære operationer. Dickson fik stor indflydelse på disse ting og indstillede dette: ---- "I det tilfælde, at 2 europæiske lande kom ikrig med hinanden, ville begge parter bevæbne sig med store flyvekorps og fly, for at opnå informationer om modparten fra luften... I disse bestræbelser ville hver part prøve, at forhindre den anden i at flyve ind over den andens område for at rekognisere ... dette ville føre til en regulær luftkrig, med anvendelse af armerede flyvemaskiner. Disse luftkampe ville i fremtidens krige blive at stor vigtighed for alle parter..." ---- TSID's anbefalinger førte direkte til dannelsen af The Royal Flying Corps den 13. april 1912. Bertram Dickson så det ske, men overlevede ikke at se hans nøjagtige forudseenhed, da 1. Verdenskrig begyndte i sommeren 1914. ---- Han døde af øgede komplikationer efter hans ulykke over Milan, den 29. september 1913, og blev begravet på The Cnoc na Bhain kirkegården, på nordsiden af Strath Bran. I dag er Strath Bran en regulær moderne "low level route" for moderne militære jagerfly. ---- Bliv ikke forbavset, hvis et jagerfly suser lavt forbi Achanalt, kippende med en vinge, som et honnør til Bertram Dickson i sin grav.